Svar:

Hej, jättebra blogg! 
Lever själv med depression och ångest (har främst fysiska symptom) sedan ett år tillbaka. Mitt tillstånd förvärrades när jag började med kbt och jag har precis börjat med sertralin. Min ångest hindrar mig ifrån att göra så mycket och jag vill verkligen bli frisk. Så nu till frågan, hur gjorde du för att bli frisk? Du skriver ständigt att det bara är en själv som kan göra en frisk, men hur gör man det? Skulle uppskatta det så sjukt mycket om du kunde berätta exakt hur du gjorde. Kram
 
 
Hej! Tack för din kommentar. 
Jag känner igen mig i allt du skriver ovan och KBT kan bli fel om man inte går till rätt person. Ofta när det gäller tillexempel ångest så får man prata med någon som läst det till sig i en bok men inte kan relatera själv och det blir svårare för den personen att hjälpa sina klienter. Vem tar man helst körlektioner av, den som bara läst teorin eller den som suttit bakom ratten själv i rusningstrafik? 
 
Det finns inte ett rätt sätt att ta sig ur en sån här sak och det finns ingen färdig mall ''Så här gör man''. 
Jag ska börja dela med mig av olika saker jag gjorde här sen är det upp till var och en att testa sig fram och känna efter vad som fungerar för en själv. 
Det finns ingen quick fix på sånt här utan man måste vara beredd att göra jobbet själv och inte ta den enkla vägen ut (medicin) om man vill må bra på riktigt. Om jag ska kunna hjälpa dig ordentligt behöver jag ställa frågor till dig och gå till botten med hur du känner och varför. Men man kan göra väldigt mycket själv och allt börjar med ett beslut att det ska gå. När man är inne i det mindsetet kommer man till slut att börja se lösningar på detta istället för hinder och det var så allt började för mig. Jag blev så jävla trött på det och bara bestämde mig att jag ska hitta ett sätt att må bra igen även om jag inte vet hur just nu! Och det handlar inte om att tänka positivt så löser sig allt utan det handlar om att man behöver get real och se verkligheten för vad den är och inte genom ett filter av rädsla. 
 
Jag ska göra en video snart med en övning så börjar vi där. Vad vill ni läsa mer om? Ju mer frågor ni ställer desto mer vet jag vad jag ska ta upp. 
Kommentera inlägget här: