3 tips mot ångest

 
 
Jag tänkte att jag skulle börja dela med mig lite av hur jag gjorde för att komma över min ångest/depression.
Det jobbiga med just ångest är att känslan kan sätta sig fysikt i form av att man går runt med ungefär samma känsla som när man håller på att bli sjuk.
Jag kommer ihåg att jag kände mig fysiskt sjuk fast jag inte var det.
Anledningen till att man kan känna så är för att våra tankar och känslor har en effekt på kroppen, vilket är varför man tex kan få fysiska symtom av stress. Men detta botas inte med att ta bort symtomet med medicin för så fort man slutar med den är man tillbaks till ruta ett då man inte gjort något åt hur man känner på insidan. 
 
Jag minns i alla fall när jag mådde som sämst hur jag desperat googlade efter svar på hur man blev av med ångest utan tabletter. Jag hittade nästa ingenting. Det enda jag hittade var folk som skrev om hur det var att ha ångest men ingen hade några svar på hur man kom över den bara hur de lärt sig att hantera den lite bättre.
 
Vad vi behöver för att komma framåt i detta är inte fler som pratar om hur det är att sitta i samma båt utan vi behöver inspiration och bra förebilder! Inte fler som bekräftar att det bara är att finna sig i sin misär.
 
Så här kommer dagens 3 tips mot ångest:
 
1. Acceptera hur du mår just nu. Kapitulera inför ångesten för ''whatever we resist persists''.
Sluta kämpa emot. Om vi accepterar verkligheten så som den är utan att önska att den vore annorlunda kommer vi direkt känna en känsla av lättnad vilket har en högre frekvens än rädsla (som ångest är). Vi måste klättra på känsloskalan men vi kan inte gå från noll till hundra så lättnad är ett steg uppåt när man mår riktigt dåligt.
 
2. Bli arg på ångesten. Blir arg över hur mycket den begränsar ditt liv och blir trött på den. Även ilska ger en känsla av lättnad och när vi kommer lite högre upp på känlsoskalan får vi tillgång till fler nya tankar och ideer som ligger i linje med just lättnad. När det känns som mörkast ser vi bara mörker och har inte tillgång till ljusa tankar därför måste vi försöka klättra genom att aktivt byta fokus! En hund skiftar tex direkt från rädlsla till ilska då den känner sig hotad av samma anledning: att ilska = ett bättre mående och inger en liten känsla av kontroll.
 
3. Tänk inte för långt fram utan om det känns riktigt jobbigt så fokusera på här och nu. Vad kan du göra här och nu som får dig att må bättre? det kan vara en så enkel sak som att se på ett avsnitt vänner eller läsa en bok i badkaret. Lyssna på vad din känsla säger.
 
 
Även om jag är väldigt för att tänka positivt så är det ibland viktigast att acceptera vart man är och se verkligheten som den är istället för hur man önskar att den vore. Att önska att den vore något annat är att kriga mot den och det är en kamp vi inte kan vinna.
 
 
 
 
Angelika Eriksson:

Vill börja med att säga TACK!! Jag lider själv av depression och ångest,har precis börjat min behandling, dessa råd ska jag bära med mig. Så bra skrivet och du sätter ord på de jag länge sökt! TACK ⭐️

Svar: Tack själv för den fina kommentaren!. Kommer skriva mycket om det här då det ligger mig varmt om hjärtat att hjälpa andra med samma problematik. <3
Therapystreams

Kommentera inlägget här: