Att komma över sin ångest är en process

Se dig själv som ett aktiebolag

Att komma över sin ångest är för det första en process, ingen kan gå från noll till hundra! 

Nu när jag sitter här på andra sidan kan jag jämföra den processen med att starta ett företag. Först bestämde jag mig för att jag skulle hitta ett sätt att kommer över ångesten helt och inte bara lära mig att leva med den. Jag bestämde mig för att även om jag inte visste vad lösningen var på mitt problem så skulle jag hitta den till vilket pris som helst. Inget var värt att fortsätta må så här. Jag gjorde många framsteg men under processens gång trillade jag ner massor av gånger och låg som ett blöt fläck på golvet redo att ge upp. Jag fick hur många psykbryt som helst så fort jag fick ett bakslag efter att jag gjort tydliga framsteg i mitt mående. Grät och tyckte synd om mig själv och tänkte att det här går ju ändå inte så varför försöker jag fortfarande?

Men jag vill verkligen understryka att anledningen till att jag sitter här idag utan ångest är för att jag gav mig fan på att inte ge upp förrän den var borta! Jag föll, reste mig upp, stötte på nya hinder, fick panikångest igen fast jag inte haft det på flera månader, reste mig upp igen, testade nya vägar, nya metoder, nya sätt. Satte på mig offerkoftan, knäppte den ända upp i halsen och slet sedan av den igen. Till slut efter många försök gick Emelie AB med vinst och ångesten var inte en del av mitt liv längre.

Min poäng är att förbered er för bakslag och var inte rädda när de kommer. Funkar inte en sak, testa en annan. Ha sikte på målet. Hade Walt Disney gett upp när han fick sparken för att han ‘’Saknade fantasi och bra idéer’’ hade det inte blivit någon lejonkungen! Är ett liv utan Disney ens ett värdigt liv?? 

Stephen King och J.K. Rowling blev nekande massor av gånger innan någon ville publicera deras böcker. Oprah fick sparken från sitt jobb som reporter för att hon ‘’inte passade i TV’’. 

Ligg i fosterställning på golvet och gråt om det behövs men kom sedan ihåg vem du egentligen är, vart du ska och fortsätt framåt.

-Utdrag ur min bok ''Du har inte ångest du är bara beroende av den.''

Kommentera inlägget här: