Depression är inte heller en sjukdom

Låt oss inte fastna i rubriken nu utan det som texten faktiskt handlar om: varför det inte är gynnsamt att kalla depression eller ångest för sjukdom heller.
Som ni säkert redan läst har jag varit både deprimerad och haft grov ångest/panikångest. Jag är ett levande bevis idag på att man inte är maktlös inför sin ångest och gillar därför inte att prata om depression som en sjukdom. Vad det är, är massa destruktiva tankar som till slut skapar ett dåligt mående. Jag kan säga så här att hade någon intalat mig att jag mådde så dåligt för att jag var sjuk hade jag aldrig tagit mig ur det. Jag hade fortfarande suttit hemma på soffan, tröstätit och tyckt synd om mig själv.
 
Det var inte förrän jag vaknade upp och slängde av mig offerkoftan fortare än Gunilla Persson hinner skrika mordförsök som jag äntligen kunde börja jobba mig uppåt mot ett bättre mående.
För så här är det; INGEN kan rädda dig.
Du måste rädda dig själv för inget utanför dig bär ansvaret för din lycka.
I grund och botten är det du som måste resa dig upp av egen kraft och ta beslutet att göra en förändring. Sen ska man absolut ta all hjälp på vägen man kan få! gör det för guds skull. Men glöm inte bort att det är fantastiska du som gör jobbet, ingen kan göra det åt dig.
Lika lite som att du kommer bli fit för att du tittar på när en annan människa tränar i 6 månader. Det är väldigt logiskt för oss att ingen människa kan träna upp vår kropp åt oss men vi förväntar oss att samhället, grannen eller katten ska bära ansvaret för vår mentala hälsa?
 
Om inget utanför dig själv kan rädda dig, varför ska då ansvaret ligga där? Det är helt meningslöst.
(såvida man inte vill fortsätta må dåligt)
Vi måste sluta leta efter lösningar på utsidan och leta på insidan. Det är där svaren finns.
Mysan:

Alkoholism är visst en sjukdom finns även dem som har dött av sitt drickande. Ta reda på fakta innan du yttrar dig om en sak som du ej vet något om.

Mathias:

bra inlägg den har poäng (Y) ^^

Anonym:

Jag kan förstå lite hur du tänker, alla har rätt att tycka. Men tycker också att du är hård och ska fundera på vad du yttrar dig om så du inte tar bort folks hopp på ett pogram som faktiskt kan fubgera. Tills du kommer på nått som du tror skulle hjälpa mer än 12 stega programet kan du väl börja yttra dig om att de inte skulle fungerar. Folk kommer nog alltid ta återfall i vilket lösning vi än kommer på. Men jag har sett mirakel med 12 stega pogramet och vad det nu än är så fungerar de. Kanske inte på alla men jag har sett ganska många rest sig från skit till fantastiska liv.

Imarginalerna.webblogg.se:

Depression är en sjukdom och man måste se allvaret i det. Det går att se fyskiska förändringar på hjärnan hos en person som är drabbad av depression, men så måste man självfallet vilja kämpa själv för att må bättre i den här sjukdomen men att inte kalla det för sjukdom håller jag inte med om. En deprimerad person som äter antidepressiva känner en effekt av tabletterna men om en icke-deprimerad person skulle äta antidepressiva skulle den inte känna någon skillnad i sitt mående.

Svar: 1. Jag har varit deprimerad. väldigt djupt också. Jag tog mig ur det utan att röra en enda medicin. 2. Forskning visar att hjärnan inte kan skilja på fantasi och verklighet. Dvs, när du tänker på något aktiveras samma delar som när du upplever något i din externa verklighet. Neuroner kopplas alltså samman med varandra beroende på hur vi tänker, inte bara hur vi upplever saker utanför. Ju mer tankar som ligger i linje med rädsla, ilska, osv desto mer formas mönster som bidrar till att flera liknande tankar skapas. Alltså går hjärnan att lära om då vi kan bryta tankemönstret och medvetet röra oss mot lättare tankar så att vi skapar nya mönster i hjärnan. Det var detta sätt som hjälpte mig ur min ångest och det är så KBT funkar. Först tittar vi på vilka tankar som ligger bakom, vilket förändrar våra känslor inför saker vilket i sin tur förändrar våra handlingar/resultat. Det är alltså ingen sjukdom, det som behövs är en medvetenhet om att vi själva kan påverka bara vi får rätt verktyg till hur vi ska ändra vårt mindset.
Therapystreams

Kommentera inlägget här: