Tips för att bli av med ångest del 1

 
  •  Skuldbelägg inte dig själv för att du mår dåligt men inse också att ansvaret för att må bättre ligger hos dig. Istället för att tänka att man är fast i detta mående för alltid kan man se sig som ett projekt i ständig utveckling. Var du än befinner dig nu känslomässigt är bara en tillfällig obalans och inget som inte på sikt går att göra något åt. Detta öppnar upp för nya möjligheter istället för att sitta fast i en stängd bubbla där det inte finns utrymme för utveckling. Det GÅR att klättra på känsloskalan men det krävs övning och det finns ingen quick fix
 
  • Sluta kriga mot verkligheten. Acceptera din ångest, din situation och dina omständigheter just nu. Det är okej att bara ligga i sängen en hel dag utan att få dåligt samvete och jobba på att må bättre nästa dag. Det är okej att ta tid för sig själv och ta tillbaka sitt sociala liv i små steg. Acceptera hur det ser ut just nu och sluta kämpa emot. När man kämpar och stressar tar det massor av energi och ger en känsla av maktlöshet, att släppa taget och acceptera verkligheten som den är ger en känsla av lättnad i jämförelse. Det är mycket lättare att jobba sig uppåt när man är i ett mer neutralt läge.
 
  • Vår livstil påverkar vårt mående, inte bara vad vi gör på daglig basis men också vad vi stoppar i oss. Cigaretter, fet mat, alkohol, kaffe och läsk triggar ångest. Försök att utesluta detta i den mån det går.
 
  • Motionera. Någon form av fysisk aktivitet hjälper mer än man tror. Man måste inte gå till gymmet, man måste inte ens gå ut om man är för rädd för att göra det. Jag klarade inte av att gå till gymmet så till en början letade jag upp några youtube klipp för träning hemma och gjorde 20 minuter 3 dagar i veckan. Kroppen och sinnet mår bättre av att utsöndra mer positiva hormoner och kemikalier speciellt när den är van vid alla stresshormoner. Det kommer bli en bättre balans.
 
  • Skaffa en hobby, gärna något som gör att du får vara lite kreativ. Kan rekommendera att omge sig med djur mycket om man gillar det! Precis som med motion är detta något som bryter av ångesten och vanan att må dåligt. Det ger en också något roligt att se fram emot när allt känns grått.
 
  • Bli medveten om hur du pratar till dig själv. Egot, den lilla kritiska rösten i huvudet är väldig bra på att ständigt säga åt oss att vi inte duger, att vi är inte bra nog eller kapabla att styra upp oss själva. Försök titta på dessa tankar utifrån och se det som något separat som inte har något med dig att göra. Den rösten har ingenting med verkligheten att göra och är inte fakta. Ska den få stoppa dig från att leva ditt liv? Skulle inte tro det. Den sanna delen av dig själv skulle inte prata till dig så, din famlij och dina vänner skulle inte prata till dig så. Så varför ska den få bestämma vad du kan och inte kan? identifiera den som den lögn det faktiskt är och lägg ingen värdering i det. 
 
  • Försök att inte ta för stora kliv framåt när du jobbar för att må bättre.Tänker man för långt fram kan man lätt bli stressad istället. De är de små vardagliga sakerna som spelar mer roll än att övervinna det läskigaste på en gång. Dina rutiner kommer sakta behöva ändras för att din hjärna och kropp ska förstå att det är annat som gäller nu! Ta en dag i taget.
 
  • Dokumentera dina framsteg så att du kan se tillbaka på att du faktiskt kommit någonstans när allt känns hopplöst igen. ‘’Återfall’’ är en del av processen och inget att vara rädd för. Det är ingen som kan gå från noll till hundra på en gång, det är inte rimligt. Ge det den tid som krävs. Det handlar mycket om att testa sig fram och se vad som funkar bäst för en själv!
 
  • Ta medicin om du känner att det är en nödvändig åtgärd just nu, men var också medveten om att den inte är en livsstil och inte ersätter mental balans. Mental balans kommer av träning och åter träning. Självkänsla och inre ro är inget man bara vaknar upp med en vacker dag utan det är något man jobbar upp precis som med allt annat man vill bli bra på!
 
  • Det blir bättre. Känslor kommer och går men är inte beständiga. Det gäller att ta tillvara på de bra stunderna och våga utmana sig själv och sin ångest under sina bättre dagar. Varje gång man gör det lär man om hjärnan att det inte är farligt och ju mer oron minskar desto mer minskar ångesten.
Kommentera inlägget här: